"Gud har sagt: Jeg slipper deg ikke og svikter deg ikke." Heb. 13.5

Welcome to my blog!

Here you can read about me and my
life as a nurse and
how my life turns out when I try to let
God lead me:)

Enjoy!

22.3.07

På besøk i slummen

Forrige lørdag fikk jeg altså møte min fadderunge, Juuko Francis på 8 år. En morsom og hyggelig kar!

I går dro jeg sammen med Nelson for å besøke ham hjemme. Han bor i Katanga-slummen en 20 minutters gåtur i fra kontoret, på en måte ned i en dal.

Vi går av boda-bodaen og spaserer et lite stykke før vi svinger av og går ned en litt bratt bakke. Sniker oss inn mellom det som er hjemmene til de som bor der, over en veite, jeg ser bosset som tyter ut av grunnen, og at det er det som utgjør mye av grunnen her, blandet med sand.

Så er vi fremme. Francis smiler og de hvite tennene skinner i det flotte mørke ansiktet. Han tar meg i hånda og leier meg inn i huset de bor i. Om det kan kalles et hus. Det er tett av tørket leire, som ser ut til å falle av litt etter litt, med noen tynne trestammer til skjelett, og er delt inn i et oppholdsrom og et soverom av noen gardiner. Totalt er det ikke større enn rommene vi hadde på Hald eller kjøkkenet mitt hjemme i Norge. Jeg setter meg i sofaen og tar Francis på fanget.

Huset de bor i

De er en familie på 4, Francis er yngst, han har en søster på 9 og en bror på 13. Faren døde av aids i 2003. Moren og Francis er også syke. For Francis betyr det mange tabletter hver dag for å holde hiv-viruset i sjakk og for å unngå andre vanlige sykdommer som malaria, slik at immunsystemet ikke svekkes enda mer. Det føles litt godt å få støtte en som er syk. Hvorfor ta inn en som er syk tenker du kanskje? Men gjennom dette kan vi vise at Gud også bryr seg om disse menneskene. Han gir de ikke opp. Gjennom prosjektet skal Francis i tillegg til alt det vanlige barna får, få en ”matpakke” som består av noe variert kost. Dette for å få medisinene til å virke bedre.

Søster, jeg med Frncis på fanget og mor

Nelson sier jeg må spørre det jeg ønsker å vite. Men jeg sitter mest litt skremt, mens jeg viser Francis hvordan kameraet mitt fungerer. Hva kan jeg spørre om? Hva er greit å spørre om, hva er ikke? Jeg får ikke tenkt ut så mange, men noen få.

Det er ikke mulig å se at Francis er syk. Vertfall ikke for øyeblikket. Han er en livsglad 8 åring som ser ut til å ha livet foran seg. Han liker godt ballspill og å synge. Og hvem vet? Gud har makt til å helbrede i dag også. Kanskje blir han frisk? Det er i alle fall godt å vite at familien er kristen, og at de har et håp etter dette livet!

5 kommentarer:

Kay Amund sa...

Ei sterk historie du fortelle!
E bra oss he persona som dej her i verda, som he gjer jorda en bedre plass aa leve paa!

Staa paa videre!

P.S
Takk for at du enda ikkje he blitt gal av aa delt rom med mej i snart et halv aar:P

Anonym sa...

Spennende å høre fra deg!Nærmer d seg hjemreise eller??

Anonym sa...

Hei Per!
Francis ser ut som en sjarmerende liten gut!:-)Det e sårt å tenke på at han e sjuke, og at han og resten av søskena kan komme til å miste mora si. Den støtta og hjelpa han fær frå dej e uvurderlig! Tenk at du kan gjer nåkke so viktig for et anna menneske:-)
He du hatt ei bra helg? Her heime e det vår! Ej og alex prøvde oss på torskefiske på laurdagen, men fekk ikkje so mykje som et napp!
No e det visst lunsj. Ha en fine dag, og nyt dei siste vekene i afrika lillebror. Ta mykje bilde og skriv om det du oppleve!
Klem frå Anne
PS! Skal helse frå Oskar og Alex

Ragnhild sa...

AAh, Per!
vart heilt rort ej! so flott at du kan hjelpe han!:) Og vise at han ikkje e mindre verdt sjol om han e sjuk!:) Verden e so ufattelig urettferdig, og daa e d flott oss he saanne som dej som bryr sej om og hjelpe andre som ikkje he d so godt! Staa paa videre!:D


Gud velsigne dej!:)

klem fraa ragnhild=)

Stine sa...

Saa roerende aa lese historia di Per!!Det betydde sikkert kjempemasse for han at du va med na heim igjen og fekk sjaa huset hass og helste paa familien hass!
Og tenk saa utruli heldig han e so he dej til aa hjelpe sej!Ekje alle HIV-sjuke so he sjansen til aa faa hjelp,og ikkje alle so faer sjansen til aa hjelpe heller. Saa bra at d finst so gode persona med so stort hjerte so du he Per!:) Husk aa hjelp na so mykje du kan no mens du e der,utnytt tida godt!! Savna dej masse Per!!!Ha nokken fine siste vike i Afrika,snart sjaaast oss paa Hald!!!!!:)

God bless u!

Klem fra Stinemor:)